Muzikale leiding
dirigent
Michel Poels (Nijmegen, 10 mei 1968) studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en koordirectie aan het Utrechts Conservatorium (HKU), waar hij op in 2019 zijn Master of Music behaalde. Als zanger won hij in 1994 het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland, voor wat betreft zijn leeftijdscategorie. Van 1999 tot medio 2013 maakte Michel deel uit van o.a. Cappella Amsterdam. Op dit moment zingt hij incidenteel bij Vocalconsort Berlin. Michel Poels is een veel gevraagd zanger in muziektheaterproducties en heeft de meeste grote oratoriumwerken op zijn naam staan. Hij zong op festivals van internationale betekenis zoals November Music, Grachtenfestival en Musicmonat Basel.
Samen met Petra Ehrismann richtte hij Zangstudio Haarlem op, een organisatie die zich richt op samenwerking tussen professionals en amateurs in de regio Zuid-Kennemerland. Muziektheaterproducties van hun hand zijn: Kenau de Opera, Cajanus – een gigantische opera, die in de zomer van 2019 haar Finse première beleefde en Rossini.nu. Op dit moment werkt hij met de Russische regisseur Ekaterina Vasileva aan de nieuwe muziektheaterbeleving Cavalleria Rusticana die op 16 maart 2022 in Haarlem in première gaat.
Ook richtte hij in oktober van 2019 Zangstudio Delft op voor muziektheater in de regio Delflanden. In juni 2021 staat de Top 2000 Summer Scratch op het programma. De eerste muziektheaterproductie “Naundorff” zal in het voorjaar van 2023 op de planken staan.
Komend seizoen zal Michel deel uitmaken van de muziektheaterproducties Pilgrimdaughters, van de Schiedamse organisatie Intorno, en van Yeats – the Land of Heart’s desire, waar hij de titelrol van de dichter W.B. Yeats zal vervullen.
Michel Poels dirigeert het Kamerkoor van Zangstudio Haarlem, waarmee hij in maart van 2021 Misa a Buenos Aires (Misa Tango) van Martín Palmeri uitvoerde. Per februari 2020 is hij dirigent van KCOV Halleluja te Rotterdam. Op het programma staan een kerstconcert met o.a. delen uit de Messiah en Fantasia on Christmas Carols van Vaughan Williams en in april 2022 de Johannes Passion (maart 2021).
koorrepetitor
Bauwien van der Meer is derde generatie musicus. Haar grootvader en haar moeder werkten als violist in het radio Filharmonisch Orkest; haar grootmoeder en haar vader waren pianist, de laatstgenoemde 25 jaar lang repetitor bij de Nederlandse Opera.
Haar reiswieg stond op het zijtoneel van de Stadsschouwburg te Amsterdam.
Na afronding van haar studie kunstgeschiedenis studeerde zij zang aan het Koninklijk Conservatorium. Na het behalen van haar Master aan de Nieuwe Opera Academie deed Bauwien de postmasteropleiding koordirectie aan het Utrechts Conservatorium.
Bauwien is een veelgevraagd oratorium – en operasoliste. Tevens dirigeert ze het Utrechts Kamerkoor en zingt ze in verschillende ensembles (Quatre Bouches, Eisler Trio). Een greep uit haar repertoire: Brahms’ requiem, Verdi’s Requiem, requiem Fauré, Petite Messe Solenelle van Rossini.
Ook trad zij op bij festivals als Wonderfeel, Oerol, Holland Festival en de Rotterdamse Operadagen.
Vorig jaar kwam haar cd La Lumière uit, rondom het laatste werk van de Franse componiste Lili Boulanger; deze is goed ontvangen door de landelijke pers. Bauwien zet zich in voor een gelijker speelveld tussen mannelijke en vrouwelijke componisten. Deze cd is daar een product van.
pianist
Mark Toxopeus is onze steun en toeverlaat als het gaat om de koorrepetities.
Mark (1984) begon zijn professionele opleiding aan het Conservatorium van Arnhem bij Frank Peters. Vanaf 2002 studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2008 zijn Master-diploma behaalde. In 2004 won Mark een tweede prijs bij het Nationaal Concours van de Young Pianist Foundation, wat hem toegang verschafte tot masterclasses van grote pianisten als Idil Biret, Igor Roma en Jacques Rouvier. Verder werd hij uitgenodigd voor masterclasses van Leon Fleischer.
Mark is naast kamermusicus ook actief als liedbegeleider. Ook heeft hij ervaring als solist. Zo voerde hij het pianoconcert in G van Ravel uit met Het Wagenings Symfonie Orkest. Het programma werd uitgevoerd in Musis Sacrum in Arnhem en de Beurs van Berlage in Amsterdam. Zijn doel is om vernieuwing te zoeken binnen de programmering door middel van het spelen van minder bekende werken, het zoeken naar verrassende combinaties en het maken van eigenzinnige arrangementen.
Mark is behalve pianist en arrangeur van het Rodion Trio ook een zeer verdienstelijk tuinman, taalpurist en amateurmeteoroloog.
Uitgebreide informatie over Mark inclusief concertagenda, foto’s en informatie over Mark’s andere activiteiten zijn te vinden op www.marktoxopeus.nl
koorrepetitor
PAULA ANDREA TORRES AYALA
Musical conductor born in Colombia in 1972 and lived in Chile for more than 20 years. She recently moved to the Netherlands and has been settled in Utrecht since May this year.
She obtained her degree in Choral Conducting at the University of Chile in 2003 and her master’s degree in Music Performance in Orchestral Conducting in 2020. She has studied with prestigious masters of the Colombian choral scene such as Alejandro Zuleta, Jorge Zorro and Julián Gómez and in Chile with Guido Minoletti. She has perfected her studies in this specialty with renown Argentinean conductors Néstor Andrenacci and Néstor Zadoff and taken part in masterclasses of Robert Sund (Sweden), Felicia Pérez (Cuba), Werner Pfaff (Germany), Josep Prats (Spain), Krista Audere (Latvia). Currently studying at the HKU Conservatory in the Master of Music programme in Choral Conducting with Professor Rob Vermeulen. In orchestral area she has studied under the instruction of David del Pino Klinge (Peru - Germany) and Nicolas Rauss (Switzerland).
For almost 20 years she has taught in bachelor and master's degree programs, linked to educational institutions such as the Pontificia Universidad Católica, Universidad de Chile, Universidad Mayor and Universidad Alberto Hurtado
She has developed a remarkable artistic career as conductor of renowned choirs in Chile, among which are the Ensamble Res Nova (founder), Coro Bellas Artes la Universidad Alberto Hurtado ́s Camber Choir and Ensamble Ikaros (founder). She has also worked as a workshop leader and guest conductor of Chilean groups such as Femme Vocal and abroad as the Choir of the Universidad de los Andes (Bogota - Colombia), Coro Magno de la Universidad del Valle (Cali - Colombia), Coro de la Municipalidad de Puerto Madryn and Coro Nacional de Jóvenes de la República de Argentina, and recently with the Leeuwarden Kamerkoor in the Netherlands.
Exploring new and diverse choral repertoires, she has performed concerts in Chile and abroad in countries such as Colombia, Perú, Argentina, England, Spain, France, Germany, Italy, Czech Republic, the Netherlands and Israel. Her fruitful activity in front of the University Alberto Hurtado ́s Chamber Choir has earned her important recognitions by the national critics thanks to her contribution to chamber opera after several premieres in important music halls in Chile.
Her orchestral experience includes her tenure as a conductor of youth and university ensembles in academic contexts. Between 2018 and 2020 she was associated to the Foundation of Youth and Children's Orchestras of the Government of Chile (FOJI) serving as chief conductor of the Regional Youth Symphony Orchestra of Coquimbo. She has been guest conductor of the Music Institute of the Catholic University’s Symphonic Orchestra and ensemble, and of the professional Classical Orchestra of the University of Santiago de Chile.
reserve-dirigent
Rachel Munneke (1991) musiceert al vanaf jonge leeftijd. Met panfluit als instrument nam ze tijdens haar tienerjaren meerdere malen deel aan het Prinses Christina concours waar ze verschillende prijzen behaalde. Ze kreeg coaching in kamermuziek en ensemblespel en deed de vooropleiding Panfluit aan het Conservatorium van Amsterdam op 16-jarige leeftijd waar ze zich verdiepte in moderne muziek. Ze vervolgde haar studie aan het Prins Claus Conservatorium van Groningen waar ze Docent Muziek studeerde, met panfluit als eerste musiceervak. Daar ontving Rachel haar eerste koordirectielessen van Louis Buskens. Na haar studie volgde Rachel de opleiding ‘Muziek en dementie’ en verdiepte zij zich verder in de koordirectie middels verschillende cursussen, opleidingen en masterclasses waaronder een masterclass met Capella Amsterdam en Daniel Reuss. In april 2019 heeft Rachel de Master of Music Koordirectie aan het Conservatorium van Utrecht (HKU) succesvol afgerond met een groot project waarin ze middelbare scholieren verbond met klassieke muziek.
Momenteel is Rachel werkzaam als muziekdocent op Stad & Esch te Meppel, is ze actief als koordirigent van verschillende kamerkoren en heeft ze eind 2019 het semi-professionele kamerkoor Capella Zwolle opgericht waarmee ze in mei 2020 onder andere de dubbelkorige Mis van Martin gaat uitvoeren.