Download Help
Sommige deelnemers hebben problemen wanneer op een link naar een te downloaden PDF wordt geclickt. Veelal heeft dit te maken met de (configuratie van de) browser. Hieronder vind je een aantal tips / aanwijzingen waarmee je eenvoudig deze problemen kunt omzeilen.
Je kunt altijd een mail sturen naar beheerder@hwsohak.nl voor hulp!
Hier is de link naar een TESTBESTAND. Daarmee kun je kijken of je een probleem hebt met downloaden en zo ja, de onderstaande aanwijzingen bekijken.
In principe kun je gewoon op deze link clicken: dan opent kort een nieuw tabblad in je (standaard) browser en wordt de file automatisch gedownload in de Downloads folder op je PC/tablet/phone.
De normale procedure staat hieronder geillustreerd.
In Firefox (Windows) opent de PDF ook in een tabblad en krijg je een popup die de naam van de file laat zien en een symbooltje van de folder (de downloads folder) waar je de file kunt vinden. Zie screenshot.
In Chrome (Windows) zie je ongeveer het zelfde maar je kunt in elk geval het bestand vinden door op het download symbooltje (zie screenshot, helemaal rechtsboven) te clickend
In Microsoft Edge (Windows) ziet het er net zo uit (zie screenshot), met het vertiale pijltje rechtsboven dat naar de Downloads folder gaat.
Op de iPhone/iPad is het gestandaardiseerd: je krijgt een popup met de vraag of je het bestand wil downloaden. Je clickt dan op het woord [Download] en daarna vind je (in Safari) links onder een klein wit pijltje in een blauwe cirkel dat als je er op clickt, naar de Downloads folder gaat.
In de Chrome browser op de iPhone/iPad wordt ook die vraag gesteld, maar krijg je meteen de vraag in welke app je de pdf wilt openen. Daarna kun je kiezen wat je met de pdf wilt doen,
In FireFox browser op de iPhone/iPad is het geheel analoog zij het dat na de download gevraagd wordt of je [Nu downloaden?] wilt en daarna verschijnt de knop om naar de Downloads folder te gaan.
Screenshots voor Safari op iPhone
Hoe je eventuele problemen kunt oplossen: via een incognito (private) tab
Opmerking: gebruikers met een account bij KPN (of providers die via KPN lopen) melden dat er soms waarschuwingen komen dat het te downloaden bestand op een "onveilige" site zou staan. Dit wordt ook opgelost met onderstaande procedure via een incognito tabblad.
Kort samengevat voor "ervaren" PC/iOs gebruikers: copieer de hyperlink naar een incognito venster van je browser.
Stap 1
Windows: Click met je rechtermuisknop op de link en kies de optie [Copy hyperlink] of [Link adres copieren]
iPad/iPhone: Druk lang op de link met een vinger en kies dan de optie [Kopieer Link]
Stap 2
Open een incognito tabblad in je browser
Windows: (Chrome; Microsoft Edge : Ctrl-Shift-N; FireFox: Ctrl-Shift-P)
iPad/iPhone: Safari: click op button [Prive] ; Chrome: click op [...] en kies [Nieuw incognitotabblad]; Firefox: gebruik gewone Firefox
Ga met je muis in de adres balk staan (waar je normaliter de naam van een website typt) en druk op Ctrl-V (=Paste)
Druk op Enter en de download zou verder netjes moeten verlopen (zie de beschrijving aan begin van deze pagina)