Stichting

Algemeen

HWSO en HAK zijn de onderdelen van de Stichting HWSO/HAK (opgericht in 1995). De stichting heeft ten doel (volgens onze statuten): muzikale en theatrale activiteiten te produceren, waarmee algemene uitvoeringen of voorstellingen, maar ook de bevordering van de belangen van HWSO/HAK in het bijzonder worden bedoeld. Daarnaast is een doel: al hetgeen te verrichten dat hierboven genoemd wordt en daarmee verband houdt, in de ruimste zin.

Wat doet HWSO/HAK?

In de loop van de jaren hebben we een eigen stijl, werkwijze en focus ontwikkeld.

Het koor en orkest bestaan uit amateurmusici en –zangers, soms ook professionals, die samen spelen en zingen. Het koor en orkest is er voor iedereen die Wageningen een bereisbare afstand vindt.

Klassieke muziek heeft onze prioriteit en in het repertoire bevinden zich naast bekende publiekstrekkers ook bijzondere, onbekende werken.

Onze hoofdactiviteit is het instuderen en uitvoeren van één concertprogramma per jaar. De repetities beginnen meestal in september en het concert vindt vaak in april plaats. De repetities zijn gemiddeld eens in de 3 weken. Er worden minstens 2 concerten gegeven. Koor en orkest repeteren afwisselend samen en gescheiden. Ook worden er groepsrepetities per stemsoort en instrumentengroep gehouden. Eenmaal per jaar is er een repetitieweekend.

Het programma bestaat uit werken voor koor en orkest gezamenlijk, plus werken voor koor en orkest alleen. Het repertoire wordt gekozen door de dirigent, het bestuur en de repertoirecommissie. Suggesties van leden worden hierin meegenomen. De dirigent, als artistiek verantwoordelijke, heeft in de repertoirekeuze een zwaarwegende stem en formuleert een eindconclusie. Het bestuur kan bij het uiteindelijke besluit van de eindconclusie afwijken als stukken organisatorische of financiële problemen met zich meebrengen.

Hiernaast nemen we regelmatig deel aan kleinere ad hoc projecten, dit zijn vaak aanvragen tot deelname aan concerten door derden. Bijvoorbeeld begeleiding van koren, het opluisteren van feestelijke bijeenkomsten of het verzorgen van een onderdeel van een concert van derden. Wij vinden samenwerking met andere muziek-/zang-/theatergroepen interessant, leuk en leerzaam.

Hoe HWSO/HAK dat doet?

Bij HWSO/HAK gaan speelplezier en speelkwaliteit hand in hand. Wij zijn voortdurend bezig om beide te maximaliseren. De speelkwaliteit wordt bereikt door nieuwe leden auditie te laten doen. Hierna volgt een wederzijdse kennismaking in een proefperiode. Na deze proeftijd wordt besloten of de samenwerking wordt voortgezet. Het is belangrijk dat alle leden een betrokken houding tonen. Dat betekent dat de muziek thuis al vroeg in het seizoen zo goed mogelijk zal moeten worden ingestudeerd, zodat in het repetitieproces de focus niet alleen op instuderen, maar juist op samenspel, samenklank en interpretatie kan worden gelegd. Door de relatief lange periodes tussen de repetities is voldoende tijd om de partij zelfstandig in te studeren. De brandstof voor de discipline en motivatie die daarvoor nodig is, vinden we in de vooruitgang die we samen boeken: een proces dat zichzelf versterkt.

Leden dragen in deze geest bij aan HWSO/HAK om op tijd vorderingen te kunnen maken. Maar minstens zo belangrijk: het is sociaal ten opzichte van eenieder die veel tijd en energie besteedt aan HWSO/HAK. Leden die bijvoorbeeld veel afwezig zijn, worden daarop aangesproken.

Koor-en orkestleden betalen een contributie: dat geeft recht op deelnemen aan repetities en concerten en recht op medezeggenschap. Hoewel een stichting formeel geen ledenvergaderingen kent, inventariseren we graag regelmatig de meningen en ideeën van de leden. Het collectiviteitsgevoel wordt bovendien gewaarborgd door bestuursleden te vinden uit de pool van koor- en orkestleden en door leden actief te vragen operationele en ondersteunende taken uit te voeren (o.a. commissies). Trouw, inzet en behulpzaamheid worden gewaardeerd, soms ook met een erelidmaatschap of een certificaat voor verdiensten.


Bestuurlijk

Wil je ons mailen, dan kan dat naar het algemene adres info@hwsohak.nlOp de pagina Contact staan de namen en e-mail adressen van de bestuursleden en hun functies vermeld.

HWSO/HAK is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 41052997 

Het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) is 805912757

Beleidsplan

Beleidsplan van Stichting HWSO/HAK

Update 24 april 2024

 

Doelstelling

HWSO (Het Wagenings Symfonie Orkest) en HAK (het Andere Koor) zijn resp. orkest en koor van de Stichting HWSO/HAK (opgericht in 1995) en bestaan hoofdzakelijk uit amateurmusici- en zangers. De stichting heeft ten doel (volgens onze statuten): muzikale en theatrale activiteiten te produceren, waarmee algemene uitvoeringen of voorstellingen, maar ook de bevordering van de belangen van HWSO/HAK in het bijzonder worden bedoeld. Daarnaast is een doel: al hetgeen te verrichten dat hierboven genoemd wordt en daarmee verband houdt, in de ruimste zin.

Wat doet HWSO/HAK?

In de loop van de jaren hebben we een eigen stijl, werkwijze en focus ontwikkeld.

Het koor en orkest bestaan uit amateurmusici en –zangers, soms ook professionals, die samen spelen en zingen. Het koor en orkest is er voor iedereen die Wageningen een bereisbare afstand vindt.

Klassieke muziek heeft onze prioriteit en in het repertoire bevinden zich naast bekende publiekstrekkers ook bijzondere, onbekende werken.

Onze hoofdactiviteit is het instuderen en uitvoeren van één concertprogramma per jaar. De repetities beginnen meestal in september en het concert vindt vaak in april plaats. De repetities zijn gemiddeld eens in de 3 weken. Er worden minstens 2 concerten gegeven. Koor en orkest repeteren afwisselend samen en gescheiden. Ook worden er groepsrepetities per stemsoort en instrumentengroep gehouden. Eenmaal per jaar is er een repetitieweekend.

Het programma bestaat uit werken voor koor en orkest gezamenlijk, plus werken voor koor en orkest alleen. Het repertoire wordt gekozen door de dirigent, het bestuur en de repertoirecommissie. Suggesties van leden worden hierin meegenomen. De dirigent, als artistiek verantwoordelijke, heeft in de repertoirekeuze een zwaarwegende stem en formuleert een eindconclusie. Het bestuur kan bij het uiteindelijke besluit van de eindconclusie afwijken als stukken organisatorische of financiële problemen met zich meebrengen.

Hiernaast nemen we nu en dan (beslist niet elk jaar) deel aan kleinere ad hoc projecten, dit zijn vaak aanvragen tot deelname aan concerten door derden. Bijvoorbeeld begeleiding van koren, het opluisteren van feestelijke bijeenkomsten of het verzorgen van een onderdeel van een concert van derden. Wij vinden samenwerking met andere muziek-/zang-/theatergroepen interessant, leuk en leerzaam.

Hoe HWSO/HAK dat doet?

Bij HWSO/HAK gaan speelplezier en speelkwaliteit hand in hand. Wij zijn voortdurend bezig om beide te maximaliseren. Zo let de dirigent/repetitor op stemvorming bij het koor en worden nieuwe leden uitgenodigd voor een wederzijdse kennismaking in een proefperiode. Na deze proeftijd wordt besloten of de samenwerking wordt voortgezet. Het is belangrijk dat alle leden een betrokken houding tonen. Dat betekent dat de muziek thuis al vroeg in het seizoen zo goed mogelijk zal moeten worden ingestudeerd, zodat in het repetitieproces de focus niet alleen op instuderen, maar juist op samenspel, samenklank en interpretatie kan worden gelegd. Door de relatief lange periodes tussen de repetities is voldoende tijd om de partij zelfstandig in te studeren. De brandstof voor de discipline en motivatie die daarvoor nodig is, vinden we in de vooruitgang die we samen boeken: een proces dat zichzelf versterkt.

Leden dragen in deze geest bij aan HWSO/HAK om op tijd vorderingen te kunnen maken. Maar minstens zo belangrijk: het is sociaal ten opzichte van eenieder die veel tijd en energie besteedt aan HWSO/HAK. Leden die bijvoorbeeld veel afwezig zijn, worden daarop aangesproken.

Koor-en orkestleden betalen een contributie: dat geeft recht op deelnemen aan repetities en concerten en recht op deelname in commissies  die belangrijke onderwerpen zoals het nieuwe  programma samenstellen. Hoewel een stichting formeel geen ledenvergaderingen kent, inventariseren we graag regelmatig de meningen en ideeën van de leden. Het collectiviteitsgevoel wordt bovendien gewaarborgd door bestuursleden te vinden uit de pool van koor- en orkestleden en door leden actief te vragen operationele en ondersteunende taken uit te voeren (o.a. commissies). Trouw, inzet en behulpzaamheid worden gewaardeerd, soms ook met een erelidmaatschap of een certificaat voor verdiensten.

ANBI aspecten


Jaarverslag 2023-2024

Verslag over het seizoen 2023-2024 van Stichting Het Wagenings Symfonie Orkest/ Het Andere Koor

HWSO/HAK heeft in het seizoen 2023-2024 één concertprogramma uitgevoerd.

Programma

Het programma bestond uit:

HWSO/HAK is een organisatie die traditioneel de grenzen opzoekt in repertoire en poogt af te wijken van de gebaande paden; in plaats van een symfonie van Mozart, Schubert of Dvorak, zocht de organisatie altijd naar meer onbekende werken of werken die minder vaak worden uitgevoerd. Op deze weg gaan wij door.

Daarvoor was in dit seizoen de keuze gevallen op muziek van Vaughan Williams, Debussy en Ravel met  impressionistische en laat-romantische stukken. Ravel en Debussy behoren tot de belangrijkste componisten van impressionistische muziek en Vaughan Williams was een leerling van Ravel. Een ander thema dat door de gekozen stukken liep, is het verlangen naar vrede en een mooiere wereld.

HWSO/HAK richt zich bij elk concert op een aantal minder bekende werken. De selectie uit de Prix de Rome-liederen van Ravel wordt weinig uitgevoerd, maar is bijzonder verfijnd en kleurrijk. Deze liederen vragen echter technisch en interpretatief veel, zowel voor de instrumentalisten als de zangers. Dona Nobis Pacem van Vaughan Williams is iets regelmatiger te horen, maar minder vaak door amateur koren vanwege de technische uitdaging. We wilden die uitdaging aangaan maar hebben voor ondersteuning gezorgd door samenwerking te zoeken met meer ervaren en professionele zangers.

Deelnemers

Bij de uitvoering bestond het koor  dit seizoen uit 44 en het orkest uit 39 personen. Koor en orkest tellen officieel meer leden, maar niet iedereen was in de gelegenheid het concert mee te maken. In het koor zongen drie professionele zangers mee en twee  amateurs/gastzangers die Dona Nobis Pacem al eens hadden uitgevoerd, ter ondersteuning en inspiratie. Het orkest telde zes professionals, waaronder concertmeester Suzanne Groot. Michel Poels was de dirigent, Leenke de Lege koorrepetitor en Mark Toxopeus begeleidingspianist.

Het bestuur bestond uit Bettina Bock (voorzitter), Johan van Groenestijn (penningmeester), Cox Merkelijn (PR en koorchef), Caroline van Henten (algemeen bestuurslid) en Ronald Brand (website en ledenadministratie). Het bestuur heeft in dit seizoen zes maal vergaderd.

Gert Doekes was orkestchef.

De repetities

Het seizoen is begonnen met repetities van het koor o.l.v. koorrepetitor Leenke de Lege en begeleidingspianist Mark Toxopeus op 23 september,  14 en 28 oktober 2023. Hierbij was 23 september de dag van de open repetitie waarop belangstellende zangers kennis konden maken met het koor, hetgeenook nieuwe leden heeft opgeleverd. Daarna hebben koor en orkest gescheiden gerepeteerd, maar wel op dezelfde dagen en in het zelfde gebouw zodat ook tijdens de (lunch-)pauzes interactie tussen koor- en orkestleden mogelijk was. De orkestrepetities waren onder leiding van dirigent Michel Poels. Dat was op 5 en 18 november en 26 december. Op 2 december was er weer alleen een koorrepetitie. Op 13 januari 2024 waren er weer aparte orkest- en koorrepetities en op 27 januari repeteerden orkest en koor voor het eerst samen. Op 10 en 24 februari repeteerden koor en orkest een deel van dag apart (op 24 februari het orkest in groepsrepetities) en een deel ook samen.  Het repetitieweekend op 2 en 3 maart was extra uitgebreid, met een lange zaterdagmiddagrepetitie gevolgd door een gezamenlijke maaltijd die was bereid door één van de koorleden met familieleden. In dit weekend hebben we ook voor het eerst gerepeteerd met de twee zangsolisten.

De generale repetitie op 7 maart was op de concertlocatie: De Grote Kerk te Wageningen

De concerten

Het concert is tweemaal uitgevoerd:

De concerten hebben 367 bezoekers getrokken, die onder de indruk waren, vooral vanwege het actuele thema (oorlog, vrede).

Dirigent: Michel Poels

Solo sopraan: Bauwien van der Meer

Solo bariton: Martijn Sanders

Solo violist: Suzanne Groot

Promotie en publiciteit

De open repetitie van 23 september is bekendgemaakt door een redactioneel artikel over ons gezelschap in Stad Wageningen. Daarnaast zijn er flyers verspreid over deze repetitie. Rond de jaarwisseling heeft een professionele ontwerper de flyers, posters en programmaboekjes (full color) ontworpen. Deze zijn gedrukt in januari en februari. De kaartverkoop is eind januari gestart. Een groot deel van de communicatie over de concerten is verzorgd door onze zangers en musici zelf. Deze communicatie was schriftelijk en mondeling. Publiciteit  is verzorgd via onze website, andere websites, berichten in de Uitlijst in Wageningen, Stad Wageningen (artikel over ons gezelschap door een journalist), digitale en hard copy flyers die door alle deelnemers verspreid zijn en posters die door deelnemers zijn verspreid in Wageningen en omgeving (winkels, bibliotheek, scholen en gebouwen, o.a. die van de Wageningen University & Research).

Museum de Casteelse Poort heeft een tentoonstelling ingericht over het Wageningse muziekleven, met o.a. Toontje Lager en de vele koren en orkesten. De tentoonstelling heet “Toontje Wageningen” en HWSO/HAK heeft daarin een belangrijke plaats gekregen met karakteristieke attributen, oude foto’s, posters, CD's en beluisterbare geluidsfragmenten. De tentoonstelling is te bezichtigen van 20 april t/m 20 oktober 2024 in Museum De Casteelse Poort (Bowlespark 1A, Wageningen).

 

Programmacommissie

 

In februari 2024 heeft de programmacommissie vergaderd om het programma voor volgend seizoen vast te stellen. In maart is besloten dat dat een programma wordt met Duitse romantiek (Robert Schumann en Felix en Fanny Mendelssohn).

De Stichting HWSO/HAK heeft een eigen website met een openbaar en een besloten gedeelte. Op de website zelf worden geen persoonsgegevens van de deelnemers verwerkt. De ledenadministratie beperkt zich tot de strikt noodzakelijke informatie benodigd voor een adequate communicatie met de deelnemers en een goede ondersteuning van de activiteiten van het bestuur van de Stichting.

De Stichting brengt enkele malen per seizoen een nieuwsbrief uit aan alle in dat seizoen deelnemende zangers en instrumentalisten.

Geschiedenis

In 1969 ontwikkelde toenmalig muziekdocent Cees Mobach op Scholengemeenschap Pantarijn (destijds nog Rijksscholengemeenschap ‘Het Wagenings Lyceum’) een koor- en orkestcultuur die nog steeds bestaat en die landelijke bekendheid heeft verworven. Zonder ook maar een jaar over te slaan werd een zeer divers repertoire uitgevoerd in binnen- en buitenland. Daarbij werd (en wordt) steeds gestreefd naar afgewogen combinaties van zelden uitgevoerd repertoire met bekender werk, van barok tot heden, zoals het Magnificat van Rutter en Gallia van Gounod.

Rond het 25-jarig bestaan van het schoolkoor werd een gigantisch oud-ledenkoor samengesteld om samen met de reguliere scholieren en het Begeleidingsorkest het Requiem van Sgambati uit te voeren in een uitverkocht Concertgebouw. Dat was in 1994. In 1995 volgde daarop de oprichting van ‘Het Andere Koor’ en ‘Het Wagenings Symfonie Orkest’, kortweg HAK en HWSO genoemd. Vanaf dat moment was het ook voor anderen mogelijk om mee te zingen of te spelen. Hoewel HWSO net als het koor een amateurgezelschap is, maken ook professionele musici en vakstudenten (veelal oudleerlingen van Pantarijn) deel uit van het orkest. Later, in 2003, werd nogmaals een beroep gedaan op de oudleden, ditmaal om het koor bij te staan in de overdonderende koorsymfonie The Bells van Rachmaninoff. 2008 bracht een grote ommekeer: na 39 jaar hing Cees Mobach het dirigentenstokje aan de wilgen.

Zijn plaats werd ingenomen door Jussi Jaatinen uit Finland. Jussi werkte al een geruim aantal jaren als dirigent in Nederland. Met hem gingen koor en orkest een nieuw tijdperk in en werden door het koor voor het eerst ook a capella werken uitgevoerd, zoals het wonderschone Sydameni Laulu van Sibelius en het Pater Noster van Stravinsky. Jammer genoeg mocht de samenwerking met Jussi maar vijf jaar duren. In 2012 is Jussi, zeer tot verdriet van koor en orkest, met zijn vrouw en kinderen teruggegaan naar Finland om daar zijn carrière voort te zetten.

In  2013 kwamen Michel Delanghe en Ruben de Grauw de gelederen versterken, respectievelijk als orkest- en koordirigent. Met hen beiden hebben we in 2014 een tweetal zeer bijzondere concerten gegeven. Voor het eerst gaf het koor een eigen concert, zonder de vertrouwde steun van HWSO, maar het pakte wonderwel uit. En het orkest zette een geweldige prestatie neer door in mei van 2014 een fantastische concertante uitvoering van de opera Tosca te geven.

Jammer genoeg hebben we in 2014 alweer afscheid moeten nemen van Ruben als koordirigent  Gelukkig doet hij nog regelmatig met ons mee als repetitor. En in 2015 moest Michiel vanwege zijn andere werkzaamheden ook stoppen.

In 2016 trad Stef Collignon aan als koor- en orkestdirigent. Later hebben we een aparte koordirigent, Michel Poels, aangetrokken en beperkte Stef zich tot het orkest. Stef Collignon vertrok in december 2021 waarna Michel Poels zowel de koor- als orkestdirectie overnam. Naast Michiel treedt ook Leenke de Lege als koordirigent op.

Bijzondere personen

Ere-leden


Leden van Verdienste